-->

FJ1100[1][2]

FJ1200[1][2]

Motor

1097cc, 4 ütemű, négy hengeres, léghűtéses, soros

1188cc, 4 ütemű, négy hengeres, léghűtéses, soros

Furat mérete

74 x 63.8 mm

77 x 63.8 mm

Tömörítési arány

9.5:1

9.7:1

Üzemanyagrendszer

Mikuni BS36 36mm porlasztó x 4

Mikuni BS36 36mm porlasztó x 4

Kenés

Nedves olajteknő

Gyújtás

TCI (digitális)

Váltó

5-sebességes

Differenciálmű

Lánc

Teljes hosszúság

2230 mm (87.8 in)

2235 mm (88 in)

Teljes szélesség

730 mm (28.7 in)

775 mm (30.5 in)

Teljes magasság

1230 mm (48.4 in)

1245 mm (49 in)

Seat magasság

780 mm (30.7 in)

790 mm (31.1 in)

Hasmagasság

140 mm (5.5 in)

Tengelytávolság

1490 mm (58.7 in)

1495 mm (58.9 in)

Őnsúly

261.0 kg (575.4 pounds)

259.0 kg (571.0 pounds)

Első fék

2 fékmunkahengeres

Hátsó fék

1 fékmunkahengeres

Első gumi

120/80-VR16

120/70-VR17

Hátsó gumi

150/80-VR16

Tank

24.5 L (6.5 US gal, 5.4 Imp gal)

22 L (5.81 US gal, 4.8 Imp gal)

 

yamaha fj 1100 (47e)

Baujahr / Fahrgestellnr.

Baujahr:

1984-1985 

Fahrgestellnr.:

 

Füllmengen

Gabel pro Holm:

424 CCM SAE 10 

Öl ohne Filter:

3,0 L. SAE 20W40 

Öl mit Filter:

3,75 LITER 

Bremsflüssigkeit:

DOT 4 

Endgetriebe:

Betriebsstoff:

24,5 LITER NORMAL 

Kühlflüssigkeit:

LUFTGEKÜHLT 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technische Daten

Hubraum:

1097 ccm 

Zylinder:

PS/KW:

100/74 

Ventilspiel (Ein):

KALT 0,11-0,15 MM 

Ventilspiel (Aus):

KALT 0,16-0,20 MM 

Leerlaufdrehzahl:

950-1050 U/MIN 

Vergaserluftschraube:

2 AUSDREHUNGEN 

Reifendruck (vorn):

2,3 (2,5) BAR 

Reifendruck (hinten):

2,5 (2,9) BAR 

Zündkerze 1:

NGK DPR8EA-9 

Zündkerze 2:

CHAMPION RA4HC 

Elektrodenabstand:

0,8-0,9 MM 

Lenker/Standrohr Ø:

41 MM 

Ritzel/Kettenrad:

17/41 ZÄHNE 

Kette:

110 GLIEDER 

yamaha fj 1200 (3cw)

Baujahr / Fahrgestellnr.

Baujahr:

1988-1990 

Fahrgestellnr.:

3CW-000101 bis 3CW-006101 

Füllmengen

Gabel pro Holm:

446 CCM SAE10 

Öl ohne Filter:

3,0 L. SAE 20W40 

Öl mit Filter:

3,35 LITER 

Bremsflüssigkeit:

DOT 4 

Endgetriebe:

Betriebsstoff:

 

Kühlflüssigkeit:

LUFTGEKÜHLT 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technische Daten

Hubraum:

1188 ccm 

Zylinder:

PS/KW:

100/74 

Ventilspiel (Ein):

KALT 0,11-0,15 MM 

Ventilspiel (Aus):

KALT 0,16-0,20 MM 

Leerlaufdrehzahl:

950-1050 U/MIN 

Vergaserluftschraube:

2 AUSDREHUNGEN 

Reifendruck (vorn):

2,3 (2,5) BAR 

Reifendruck (hinten):

2,6 (2,9) BAR 

Zündkerze 1:

NGK DPR8EA-9 

Zündkerze 2:

CHAMPION RA4HC 

Elektrodenabstand:

0,8-0,9 MM 

Lenker/Standrohr Ø:

 

Ritzel/Kettenrad:

17/40 ZÄHNE 

Kette:

110 GLIEDER 

yamaha fj 1200 (1xj)

Baujahr / Fahrgestellnr.

Baujahr:

1986-1987 

Fahrgestellnr.:

1XJ-000101 bis 1XJ-005101 

Füllmengen

Gabel pro Holm:

397 CCM SAE 10W 

Öl ohne Filter:

3,0 L. SAE 20W40 

Öl mit Filter:

3,75 LITER 

Bremsflüssigkeit:

DOT 4 

Endgetriebe:

Betriebsstoff:

22 LITER NORMAL 

Kühlflüssigkeit:

LUFTGEKÜHLT 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technische Daten

Hubraum:

1188 ccm 

Zylinder:

PS/KW:

100/74 

Ventilspiel (Ein):

KALT 0,11-0,15 MM 

Ventilspiel (Aus):

KALT 0,16-0,20 MM 

Leerlaufdrehzahl:

950-1050 U/MIN 

Vergaserluftschraube:

2 AUSDREHUNGEN 

Reifendruck (vorn):

2,3 (2,5) BAR 

Reifendruck (hinten):

2,5 (2,9) BAR 

Zündkerze 1:

NGK DPR8EA-9 

Zündkerze 2:

CHAMPION RA4HC 

Elektrodenabstand:

0,8-0,9 MM 

Lenker/Standrohr Ø:

41 MM 

Ritzel/Kettenrad:

17/40 ZÄHNE 

Kette:

110 GLIEDER 

yamaha fj 1200/abs (3ya)

Baujahr / Fahrgestellnr.

Baujahr:

1991-1999 

Fahrgestellnr.:

3YA-000101 bis 3YA-011101 

Füllmengen

Gabel pro Holm:

446 CCM SAE 10W 

Öl ohne Filter:

3,0L SAE 20W-40 SO 

Öl mit Filter:

3,4L SAE 10W-30 WI 

Bremsflüssigkeit:

DOT 4 

Endgetriebe:

 

Betriebsstoff:

22 LITER NORMAL 

Kühlflüssigkeit:

LUFTGEKÜHLT 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technische Daten

Hubraum:

1188 ccm 

Zylinder:

PS/KW:

100/74 - 98/72 

Ventilspiel (Ein):

KALT 0,11-0,15 MM 

Ventilspiel (Aus):

KALT 0,16-0,20 MM 

Leerlaufdrehzahl:

950-1050 U/MIN 

Vergaserluftschraube:

3 AUSDREHUNGEN 

Reifendruck (vorn):

2,3 (2,5) BAR 

Reifendruck (hinten):

2,6 (2,9) BAR 

Zündkerze 1:

NGK DPR8EA-9 

Zündkerze 2:

CHAMPION RA4HC 

Elektrodenabstand:

0,8-0,9 MM 

Lenker/Standrohr Ø:

41 MM 

Ritzel/Kettenrad:

17/39 ZÄHNE 

Kette:

110 GLIEDER 

 

Yamaha FJ1100


Yamaha FJ1200


motor

Hengerűrtartalom:

1097 cm3

1180 cm3

Furat x löket:

74 x 63,8 mm

76 x 65 mm

Sűrítési arány:

9,5 :1

9,7:1

Üzemanyag-ellátás:

4 Mikuni állandó nyomású karburátor 36mm-es torokátmérővel

4 Mikuni állandó nyomású karburátor 36mm-es torokátmérővel

Max. teljesítmény:

125 LE (91,2 KW) 9000/min-nál

130 LE (95 KW) 9200/min-nál

Max. forgatónyomaték:

87 Nm 8000/min-nál

108 Nm 7500/min-nál

Olajozás:

nedves karteres

nedves karteres

eroátvitel

Váltó:

5 fokozatú

5 fokozatú

Primer hajtás:

fogaskerekekkel

fogaskerekekkel

Szekunder hajtás:

O-gyűrűs lánc

O-gyűrűs lánc

váz, felfüggesztés

Váz:

acél dupla bölcsőváz

acél dupla bölcsőváz

Futómű elöl:

teleszkópvilla, 41 mm-es belsőcső-átmérővel

teleszkópvilla, 41 mm-es belsőcső-átmérővel

Állíthatóság:

Futómű hátul:

acél zártszelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag

acél zártszelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag

Állíthatóság:

Rugóút elöl / hátul:

Villaszög / utánfutás:

62,5°/112 mm

62,5°/112 mm

Tengelytáv:

1490 mm

1490 mm

Ülésmagasság:

780 mm

780 mm

fékek

Fékek elöl:

282 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

310 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fékek hátul:

282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

gumik

Gumik elöl:

120/80 V 16

120/70 VR 17

Gumik hátul:

150/80 V 16

150/80 V 16

Kerék elöl:

Kerék hátul:

egyéb adatok

Tanktérfogat:

24,5

22 (Tartalék: 5 l)

Gyújtás:

Akkumlátor:

12 V/14 Ah

12 V/14Ah

Generátor:

360

360

Indítás:

önindító

önindító

Környezetvédelmi besorolás:

 

 

MOTORREVÜ CIKKE:

Negyedtonnás sportolók

A nyolcvanas évek elején, a Yamaha is be akart szállni a négyütemű sportmotorok piaci versenyébe, ám végül egy máig sokat emlegetett túrasport típust az FJ-t kapta a világ, amely miután megtalálta közönségét sokáig sikeres maradt.

 

 yamaha fj 1100/1200



yamaha fj 1100/1200Használtmotor-tesztjeink elkészítéséhez sokat kutatunk a kortárs motortörténelemben. Keressük a valaha volt legnépszerűbb, legérdekesebb, legellentmondásosabb, tehát valamiért emlékezetes kétkerekűeket. Egyetlen kategória sem élvez, előnyt vagy szenved hátrányt, hiszen az ízlések szerteágazók és ez mindig is így volt. Mai szemmel meglepő például, hogy a Yamaha hamisítatlan gyorsasági modellként jellemezte 1984-ben az FJ1100-ast. A kor hasonló kétkerekűi sem könnyebbek, sem erősebbek nem voltak az első szériánál. Az 1097 köbcentis, lég-/olajhűtésű, négyhengeres motorral hajtott, félidomos típus a korabeli Bimoták vázkoncepciójához hasonló stabil acél profilokból összeállított szerkezetre épült. A speciálisan kialakított váznyakról úgy vonták el a terhelés egy részét, hogy azt nem a gerendák találkozási pontjába, hanem az általuk alkotott keretbe helyezték, elé vaskos merevítőt hegesztettek.

Az eredmény egy teletankoltan negyedtonnás, százhuszonöt lőerős gép lett, elől-hátul 16 inches, ballonos kerekekkel.
Az első futómű érdekessége volt a korszakra jellemző Antidive vagyis süppedés gátló rendszer, amely egy szelep segítségével elvileg megakadályozta, hogy erős fékezéskor hirtelen összeüljenek a teleszkópok, vagyis a motor bólintson.


yamaha fj 1100/1200

Az FJ 1100-as belső hűtésű tárcsáit és süppedésgátló rendszerét elsöpörték a modellfrissítések.


yamaha fj 1100/1200A kétszáz kilométeres tartós utazótempóra méretezett FJ1100-as körül hamarosan megváltozott a világ. Megjelentek a könnyebb és fordulékonyabb, illetve radikálisabb sportgépek így a típus túlélését a kényelem fokozása és a túrázók igényeinek kielégítése garantálhatta. 

Az alapok adottak voltak. Ezekből kiindulva a vásárlók kritikáit meghallgatva készíthették el 1986-ra az FJ1200-t. Az előddel kapcsolatos elsőszámú észrevétel a gyenge szélvédelemre vonatkozott, így nagyobb felületű fejidomot szereltek fel, melybe az irányjelzőket is beépítették és átköltöztették rá a kormányról a visszapillantó tükröket. A burkolat két évvel később tovább terebélyesedett. Ekkor elhagyták a kétes értékű Antidive rendszert, 17 inches első kereket építettek be, a rohanó test megfékezését pedig az FZR1000-es négydugattyús, kéttárcsás úszóágyazású rendszerére bízták. A motor lökettérfogata a második generációban 1188 köbcenti, öt lóerőnyi teljesítmény, és 22 Nm-res nyomatéktöbblettel. Megerősítették a váltót és a kuplungot, az üléseket kényelmesebbre formálták, a hátul ülő örömére. A tank térfogata két és fél literrel csökkent, de ez nem befolyásolta jelentősen az FJ hatótávolságát. A következő időszakban nem sokat változott a legnagyobb Yamaha, mindössze a fényezés módosult és ismét nőtt az idom egy kicsit. Az 1993-ig gyártott FJ1200-as utolsó nagy dobása az évtized elején bevezetett opcionális blokkolásgátló rendszer volt, melyről a korabeli tesztek elismerően nyilatkoznak.

yamaha fj 1100/1200 

Az 1990 után gyártott FJ1200-asra turbulenciamentes szélvédőt és kérésre blokkolásgátlós fékeket szereltek, hogy kora ellenére eladható maradjon.


A típus vezethetőségével és ergonómiájával soha nem volt igazán nagy gond, és aki egyszer megtapasztalta, hogy a terheléstől szinte függetlenül milyen fölényesen viselkedik a négyhengeres, az hosszan tartó barátságot kötött ezzel a géppel. Mai szemmel talán avítt benyomást kelt a Yamaha FJ, főként kései utódja az FJR mellett, de nem véletlen, hogy motorját az XJR-be is átültette a gyár és folyamatos fejlesztésekkel tartja életben. Ettől függetlenül ajánljuk, hogy minden potenciális FJ vásárló gondolja át, mire használná a motort mielőtt a keresésére indul. Ha a motorszemlén repedezett, hiányos idomokkal találkozunk, ne lepődjünk meg, hiszen lehet, hogy az esztétikai hibát a motor rezgései okozták. Ez ellen a tulajdonosok szivacsos markolatokkal, a gyár pedig a kései példányokon rugalmas motorfelfüggesztéssel védekezett. A kipufogórendszer állandó hanyatlása ellen azonban nem sokat tudtak tenni. Ezt részben a rezonanciák, részben a korrózió okozta. A régebbi gépek jellemző hibája az alulméretezett kettes fokozat kiugrása is. Ezt egy próbaúton többször érdemes ellenőrizni. Kevésbé gyakori jelenség, az első féktárcsák vetemedése az 1200-ason, amit a pulzáló fékkar jelez, így erre is érdemes odafigyelni.

yamaha fj 1100/1200


A típusrajongók örülnek a tizenkétezer kilométeres szervizintervallumoknak, annak, hogy a tizenhat szelep beállításához nem kell kiemelni a vezérműtengelyeket, és az sem zavarja őket, hogy a nagy Yamaha, állapottól függően 0,5-1 liter motorolajat is elfogyaszthat ezer kilométerenként. A kenőanyagigény odafigyeléssel és a magas fordulatszámok kerülésével kordában tartható, a motor élettartama pedig ettől függetlenül meghaladhatja a kétszázezer kilométert, mindez csupán a tulajdonos odafigyelésén és vezetési stílusán múlik, vagyis, hogy a túrasport motorok ősapját túragépként vagy sportmotorként használja-e. A hazai kínálatban is kellő számban előforduló klasszikus Yamaha működő, de huszonéves példányaiért négyszázezer forintot kérnek, míg egy eredeti állapotú, szolid futásteljesítményű, és akár túradobozokkal is felszerelt FJ1200-es ára meghaladhatja a nyolcszázezer forintot. Az igazán szerencsések, illetve azok, akik a magánimportra vállalkoznak, könnyen bukkanhatnak futómű tuningon átesett gépre is, ami tovább fokozza a gép stabilitását, manőverezhetőségét.
Nehézlovasság a nyolcvanas évekből. Az ezerkettes jobb partner volt a kétszemélyes túrákhoz, mint elődje.

 

 

 

Yamaha FJ-1100/1200
Forrás: http://www.motorland.hu/

Az én motorom Yamaha FJ1100. Svájcból származik, 1985-ös gyártású, svájci kivitelű a vázszám alapján, de a svájci tulajdonos minden idomot és szerelvényt egy 1986-os FJ1200-ról átszerelt rajta és lefényeztette az 1990-ben megjelent 'midnight blue' fantázianevű színre ami valójában fekete...

Az átszerelés igényes és tökéletes, még a biztosítékdoboz is ki van cserélve az ülés alatt.


Az FJ sorozat 1984-ben jelent meg, kezdetben sportmotornak szánták de vázgeometriája, kényelmes, egyenes üléspozíciója hamar a túrázók kedvelt motorjává tette. Az időközben megjelet könnyebb és gyorsabb konkurens modellek is a sport-túra kategóriába szorították az FJ-t.

Az 1986-ban megjelent 1200-as változat nagyobb nyomatékú, de azonos teljesítményű motorja is a túra vonásokat erősítette. Az 1200-as változat nem gyorsabb, negyedmérföldes ideje még rosszabb is, mert az áttétele hosszabb lett, ám a nyugodt túrázásra alkalmasabb, növelt méretű idoma nagyobb szélvédelmet biztosít, de légellenállása nagyobb.

1990-ben 17"-os első kereket kapott es megkapta az Exup féktárcsáit előre, valamint a négydugattyús féknyergeit. Az elsőfék érzékenyebb lett, az igényelt kézerő az adott lassuláshoz sokkal kisebb lett. Az egyenesfutása és iránytartása javult, de ezzel a manőverezési képessége tovább romlott, nehezebb egyik ívről a másikra tenni.

1998-ban vásároltam az enyémet, teljes dobozkészlettel, az első magyarországi tulajdonostól. A korábban futott kilométereket nem tudom, a műszerfal is cserélve lett az átépítésnél. Én több, mint 30ezer km-t mentem vele azóta, akkumulátort cseréltem, gumikat, kuplung betéteket. Amikor megvettem a 2 fokozat fogaskerékpárját cseréltem ki, mert előjött az FJ ismert betegsége, hogy dinamikus gyorsításkor a 2. fokozatot kidobja. A csere alkatrészköltsége 24 ezer Ft volt, a munkát én csináltam.

Sokat túráztunk vele, 2 személlyel, teljes terheléssel, fogyasztása 5l (110 km/h-nál) és 8l (160 km/h-nál) körül alakul 2 személlyel. Volt olyan nap, amikor 1150 km-t mentünk 13 óra alatt, csomagokkal 2 személlyel. A hosszú tengelytáv miatt iránytartása kiváló, eleje mindig nehéz, 2 személlyel sem könnyül el. Teljes terheléssel 200-ig stabil, utána hajlamos a lengésre, hullámzásra. Futóműve jól beállítható, az első villa 3-3 fokozatban állítható előfeszítésre és csillapításra, a hátsó rugóstag pedig 5-5 fokozatban ugyanígy.

Az enyém végsebessége egy személlyel 235 km/h,(stopperrel mérve) de barátaim motorjai (szintén FJ1100) gyorsabbak ami annak tudható be, hogy az enyém kicsit lusta, mert ritkán forgatom 6000 fölé és talán a karburátor is szegényebbre van szabályozva, kevesebb benzint kap. Én a fékeivel is elégedett vagyok, nyilván nem R1 szintű, de EBC betétekkel (ezt ajánlom!), terhelve az Alpokban sem volt gondom a fékhatással. A fékcsöveket elöl hátul fémszövésűre cseréltem, a fékkar érzése nem pépes, nagyon kemény nyomáspontú.

Aki egy megbizható, jó ár/érték arányú megbizható túramotort szeretne annak ajánlom. Nagyon örülök, hogy annak idején ezt a motort választottam, sok kellemes órát szerzett már. Amit kiemelnék: nyomatékos motor, kényelmes üléspozíció, megbízhatóság, nagy terhelhetőség, jól áttételezett váltó, jó iránytartás, nagy tank Amit feledni tudnék: nagy tömeg, zajos motor.

Műszaki adatok:
DOHC 16 szelepes léghűtéses soros elrendezésű 4 hengeres motor
Lökettérfogat 1097 ccm
Teljesítmény 92kW (125 LE) 9000 1/min-nél
Nyomaték  95 Nm 8000 1/min-nél
Önsúly: 236 kg (üres tankkal)
Végsebesség. 238 Km/h

Fékek: elöl 290 mm átmérőjű belső szellőzésű féktárcsa pár, 2 dugattyús
féknyergek, hátul 290 mm átmérőjű féktárcsa 2 dugattyús féknyereg

Kerekek: elöl 2.85" széles 16" üreges aluminium öntvény kerék,
gumiabroncs 120/80  16 V, hátul 3.5" széles 16" hasonló szerkezetű
kerék, gumiabroncs 150/80 16" V jelű.
Készítette:Stuntman
   				   

Olvasói tapasztalatok


Ochtinszki László - Yamaha FJ 1100, 1985

Két évvel ezelőtt, régi álmomat valóra váltva vásároltam egy 1200-as idomokat viselő FJ1100-est. A kettes fokozat kidobását az előző tulajdonos kijavította. Lejárt műszakival, első teleszkópszár-szimmering hibával, rozsdás lánccal került hozzám a motor, az idomokon kisebb borulásnyomok voltak. Amikor először hallottam kicsit egyenetlenül járt, de mellékzörej nem volt. Általános formába hozás után irány Erdély. Bíztam a motorban és a szerelőben. Az üléspozíció kényelmes, bár a láb eléggé be van hajlítva. Gyári szélvédővel az utazó sebesség (a német M3-as autópályán) 140-160km/h, de itt már nagyon rángatja a fejem a szél. Átlagfogyasztás 7liter/100km, két személlyel, tanktáska, top case és oldaltáskák csurig pakolva. Ja, utas kényelemből ötös. Sajnos a kicsit rosszabb minőségű utakat nem szereti, pattog és ráz.
 

Aki FJ-t szeretne venni, ne csak a motor vételárát nézze, mert a fenntartása ugyanannyi, mint egy sokkal fiatalabb motoré! Viszont használtan már olcsón meg lehet szerezni jó állapotban, ezért cserébe kapunk egy megbízható hosszú távú túrázót, mely jól terhelhető és két személynek is kényelmes. Rengeteg kiegészítőt árulnak hozzá, én jelenleg magasított kormánnyal szemezek.Télen kijavítattam az idomokat, amit kellett, lefényeztem rajta. A hasidom ezután ismét megadta magát, le is szereltem. Az ajándékba kapott túraplexit is felszereltem, kapott egy garnitúra új Pirelli Sport Demont. Kicsit nehéz már ebben a méretben jó gumit találni, talán ezért is szoktak FZR kerekekre cserélni. A központi rugóstagot állító kis lánc elszakadt állítás közben, így nem lehet kívülről állítani a keménységét. Amúgy a gép futóműve mára kicsit túlhaladott, szeret hintázni gyors kanyarokban. A fékek egész jók a konstrukcióhoz képest, a bólintás gátló tökéletesen hasztalan. A hidraulikus kuplung hosszabb állás után levegősödik de a hiba gyorsan orvosolható. Az üzemanyagszint jelző a teli és az üres tankot jól mutatja, a kettő között viszont néha eszeveszett csapkodásba kezd.


http://www.motor-katalogus.hu/modellek/yamaha_fj_1100.html

http://www.motor-katalogus.hu/modellek/yamaha_fj_1200.html